2-1 tap for Aalesund

Sesongens tiende skåring for Oscar Aga holdt ikke for hjemmelaget i sola som gikk på sesongen femte tap.

Solen sto og skinte på himmelen og alt var klappet og klart til den første tv-sendte kampen fra Grorud Arctic Match når Aalesund sto på motsatt banehalvdel.

Tidlig smell

Men det skulle ikke ta lang tid før det første målet kom. Etter flere minutter med lettere Grorud press var det Aalesund og Niklas Castro som skåret det første målet. Spissen dunket ballen i mål fra 16 meter og sendte tangotrøyene i ledelsen etter 8 minutter.

Ti minutter senere skulle bortelaget få en ny stor sjanse, denne gangen på et frispark etter at målskårer Castro ble taklet på 19 meter, men frisparket gikk rett i mur og sjansen ebbet ut.

Grorud skulle få sin første store sjanse etter 25 minutter spill. Sindre Osestad mottok ballen ute på Grorud sin høyre side og startet en kontring. Han fant Preben Mankowitz som svingte et innlegg inn i feltet, som i første omgang ble klarert unna.

Men ikke lenger enn til Zafeiris på midten som fant en ledig Fabian Ness ute på venstre. Han fant så Oscar Aga i midten av feltet, men headingen gikk over mål.

Det var de største sjansen som kom i første omgang, lagene gikk til pause 0-1.

Jakten på tidlig skåring

Grorud gikk ut i hundre i starten av andre omgang og Oscar Aga hadde også en ball i netter etter 48 minutter spill, men storskåreren var dessverre offside.

Grorud fortsatte å presse selv etter flere store Aalesund sjanser de neste minuttene, så ivrig etter ballen ble Preben Mankowitz etter 55 minutter at han taklet på seg kampens første gule kort.

Det tøffe Aalesund presset skulle etterhvert bli for mye å stå imot. Etter 57 dunker Haugen ballen i lengste hjørnet og økte ledelsen til bortelaget til 0-2.

Men Grorud hadde ikke gitt opp helt enda! Etter timen spill gikk Osestad nok en gang på kontring langs siden og chipen igjennom toppskårer Oscar Aga som dunket ballen i mål for redusering.

Etter timen på klokka sto det 2-1 på tavla.

Intens avslutning

De neste 20 minuttene gikk uten de aller store sjansene.

Grorud gjorde et par bytter på slutten og presset på alt de maktet, men akk forgjeves, Grorud gikk på sitt andre hjemmetap og det femte totalt denne sesongen.

Neste mulighet for poeng kommer førstkommende lørdag når vi gjester Sogndal.

Grorud startet kampen med følgende lag:

4-4-2

Mats Gulbrandsen Viken

Tobias Collett - Glenn Harviken - Henrik Bredeli - Fabian Østigård Ness

Sindre Osestad - Martin Høyland - Christos Zafeiris - Nikolai Hristov

Preben Mankowitz (K) - Oscar Aga

Benk:

Vegard Storsve - Arnar Gudjonsson - Saadiq Elmi - Jonas Pereira - Kevin Mankowitz - Hassan Yusuf - Vetle Skåttun - Elias Skogvoll - Thomas Elsebutangen

Kampfakta:

8’ - 0-1- Aalesund