Bli kjent med fysioterapeuten vår

Silje Finsådal er Groruds fysioterapeut

Silje har jobbet som fysioterapeut for Groruds a-lag siden våren 2023, i kombinasjon med sin jobb hos vår samarbeidspartner STERK
Silje har hovedfokus på å gi spillerne kunnskap om hvordan kroppende deres fungerer for å forebygge skader og på å hjelpe spillerne tilbake på banen når de er skadet.

371143519_313239757849282_7763697890155365036_n.jpg

Forebygging av Skader: En Hovedprioritet
Fotball er en høyintensitetsidrett, og de fleste spillerne presser stadig kroppene sine til grensen. Som fysioterapeut for et fotballag er en av hovedoppgavene mine forebygging av skader, og jeg jobber tett sammen med trenerteamet for å utvikle treningsprogrammer som minimerer risikoen for dette. Blant annet bidrar jeg til utvikling av oppvarmingsrutiner sammen med fysisk trener, samt skreddersydde rehabiliteringsplaner for spillere med eksisterende plager, sier Silje.

Rehabilitering: Å Få Spillere Tilbake På Beina
Det å få en skadet spiller til å returnere på banen så fort som mulig er også en viktig oppgave. Når skadene oppstår, blir min rolle som fysioterapeut enda viktigere og jeg jobber målrettet med å gi spillerne best mulig veiledning for å gjøre retur til idrett lettere. Dette inkluderer å vurdere skadenes alvorlighetsgrad, utforme rehabiliteringsprogrammer og følge progresjonen deres, sier hun.

- En av de mest givende sidene ved jobben min er å være vitne til at spillerne gjenvinner funksjon og kommer sterkere ut av skadene. Å hjelpe en spiller med å komme seg etter en alvorlig skade og vende tilbake til banen er en utrolig følelse, både for spilleren og for meg som fysioterapeut.

Å gi spillerne kunnskap
Utdanning er nøkkelen for å sikre at utøvere forstår kroppene sine og kan ta informerte beslutninger om helsen sin. Jeg tar meg tid til å opplyse spillerne om skadeforebygging, riktig ernæring og ikke minst betydningen av hvile og restitusjon. Når spillerne har en klar forståelse av disse aspektene, mener jeg at risikoen for nye skader reduseres.
Det er også viktig å ta det psykologiske aspektet i betrakting i rollen min som fysioterapeut for et fotballag. Emosjonell støtte ser jeg på som svært viktig da skader ofte kan være emosjonelt utfordrende for en spiller, sier Silje.

371154175_6955891674443633_338707509975003456_n.jpg

Tett på spillerne
I tillegg til å være til stede på treninger hjelper Silje skadde spillere med rehabilitering og behandling i STERK sine lokaler på Hasle. I intensive perioder har hun kontakt med spillerne flere ganger i uka, og kommer naturlig tett på dem.
- For meg er det viktig å ha en åpen og ærlig dialog med spillerne, da jeg ønsker å skape forståelse rundt skadeomfanget og veien tilbake til idretten. På denne måten tror jeg at den enkelte spilleren vil komme sterkere tilbake, enn før skaden oppstod, sier Silje.

371133654_822838979249436_9037213646850743643_n.jpg

Tollef Kvello Etholm, som ble skadet tidligere i sesongen, har blitt fulgt opp av Silje gjennom hele opptreningsperioden.
- Jeg og Silje har hatt et velfungerende samarbeid som har resultert i at jeg er tilbake på banen, sterkere enn før skaden, sier Tollef.

371145946_2055604431452545_7220994073089360725_n.jpg

Trives
- Alt i alt er arbeidet mitt for Grorud en samarbeidsinnsats mellom trenerteamet og fysioterapeut. I Grorud finner man trenere med kunnskap og forståelse rundt det å ta vare på spillerne sine. I tillegg er jeg heldig og få ha et tett samarbeid med resten av helseteamet på STERK i situasjoner der det er behov for andre synspunkter, sier Silje.

Tilbud til Grorudmedlemmer
Alle medlemmer i Grorud Idrettslag kan nyte godt av tilbudene STERK har.
Du kan lese mer om hvilke tilbud og hvilke rabbatterte priser du får som Grorudmedlem her.