Christian og Magnus tatt ut til Equinor talentleir

Dette vitner om godt arbeid i Utviklingsavdelingen og hos våre samarbeidsklubber.

Christian Ihlen og Magnus Stær-Jensen er tatt ut til NFF Equinor Talentleir som arrangeres i Porsgrunn 2. -  6. august.
NFFs talentleir er det første møtet med landslaget for landets største fotballtalenter.
Du kan lese mer om Equinor Talentleir her

Til inspirasjon for mange

Axel Berg Mehn-Andersen er trener for Grorud G15, laget som i fjor ble Kretsmester i Oslo. Han er selvfølgelig stolt over at Grorud IL har fått med to gutter på talentleiren.
- Jeg ønsker mest av alt å gratulere begge to. De er langt fremme på selvstendighet og kvalitet på det de gjør på egenhånd. Dette uttaket er ikke bare til inspirasjon for Christian og Magnus, men for alle oss andre i klubben, og ikke minst spillerne i utviklingsavdelingen som stadig ser at flere tar disse stegene, sier Axel.

Samarbeid bærer frukter

Historien til Christian er ekstra motiverende. Etter ett års samarbeid med samarbeidsklubben vår Ellingsrud, hvor vi hadde tett og fin dialog med dem hele veien - kom Christian inn på landslagsskolen Sone for første gang i høst.
Han fikk dessverre bare en trening der før fotballen igjen ble stengt ned på grunn av covid-19.
- En stor gratulasjon til Ellingsrud, det er kjempekult å se at man så kort inn i samarbeidsmodellen allerede ser at det bærer frukter. Med denne starten skal nok Groruddalen stille sterkt på flere uttak de kommende årene. Det gleder vi oss til, sier Axel.

Også på Ellingsrud er de stolte og glade.
Vi fikk en hilsen fra Omar Rafiq, Kenneth Lundgren Hole, Omid Salimi, Silje Molund Luzajic og Didrik Cappelen, de er samstemte i følgende kommentar:
- Det var med stor glede vi mottok nyheten om at Christian var tatt ut til talentleir i regi av NFF. Christian har alltid vist stor interesse for egen utvikling og jobbet knallhardt for å nå sine mål.
Han har også alltid stått frem som en lagspiller av rang.
Vi er meget stolte over at en ekte Ellingsrudgutt har tatt steget opp som en av de beste 15-åringene i landet, det er ingen overraskelse for oss som har fulgt Christian gjennom de siste årene.
Dette vil også være til stor motivasjon for alle andre i Ellingsrud IL som har ambisjoner. Mottoet må være «Hvis man virkelig vil, får man det til.»
Vi gratulerer Christian med uttaket og ønsker han lykke til på samlingen i august.

Allerede fått sine første minutter på a-laget

Magnus kom til Grorud i begynnelsen av 2020 etter å ha vært i Skeid hele oppveksten, en klubb som fortjener anerkjennelse for nivået Magnus er på i dag.
Etter overgangen har Magnus fortsatt sin imponerende utvikling på U19 og etter hvert U21, med god oppfølging fra keeperutvikler Dan Tapus.
Han har også vært regelmessig hospitant med A-laget og debuterte i vinter i treningskamp mot Strømmen.

Dan skryter av den unge keeperens mentalitet.
-  Magnus jobber hardt og dedikert hver eneste dag, og har allerede nådd et av delmålene han satte seg i fjor. Det er spennende å jobbe med han i hverdagen på Grorud, sier han.

Mange talenter i Groruddalen

Utviklingsleder Torgeir Helgen har meget god oversikt over talentene i Groruddalsfotballen og har stor tro på at Christian og Magnus er de første av mange groruddøler som får oppleve NFFs talentleir.
- Det er garantert mange talenter i Groruddalen som kan konkurrere med de beste i landet. Vi har flere spillere i Grorud i dag som er realistiske kandidater til neste års talentleir hvis de jobber hardt og tar ansvar for å bli bedre hver eneste dag. Samtidig er konkurransen veldig tøff – og det skal den være!
Jeg utfordrer alle unge spillere til å lære av det Christian og Magnus gjør i hverdagen for å fortjene dette uttaket, så de selv kan konkurrere med de beste i landet og oppfylle drømmene sine, sier Torgeir.