Gatelag virker!

Gatelagenes samfunnsgevinst er på mer enn 430 millioner kroner årlig

Gatelaget til Grorud IL har eksistert i 9 måneder, og resultatene er fantastiske.
Tre ganger i uka møtes laget til trening og kamp, rus har blitt en mindre del av livet til spillerne på laget enn det var før laget ble etablert.
I samarbeid med Fotballstiftelsen og Bydel Grorud lager vi en god møteplass på dagtid hvor det er rom for å være seg selv. Spillerne på Gatelaget er en naturlig del av klubben, og blant de ivrigste dugnadsarbeiderne vi har på klubbens arrangemeter.

For en stund siden lagde vi vår egen rapport "92 mål i minus og 1551 rusfrie timer i pluss" som oppsummerer det første tida til laget. Etter at rapporten ble laget har vi passert 2200 rusfrie timer!
Rapporten kan du lese her

Det første Gatelaget i Norge så dagens lys i 2015, i dag aktiviserer Fotballstiftelsens 30 gatelag treninger for et stadig økende antall mennesker med rusutfordringer. Rundt disse organiseres sosiale aktiviteter, fengselsprosjekter og ikke minst arbeidstrening, og gjennom inkluderende fellesskap, trygge rammer og positiv aktivitet skapes mestring og motivasjon til å ta nye steg langt utenfor banen. Bare i 2022 var 1 171 registrert på trening - av dem kom 240 over i lønnet arbeid, skole og arbeidstrening.
Hos Grorud er vi så heldig at vi har "mistet" to spillere til heltidsjobber og en til studier. En annen av spillerne har kommet seg i fulltidsjobb, men klarer å kombinere det med spill på laget.

Oslo Economics har utarbeidet et stort samfunnsregnskap for gatelagene i Norge, her kan du blant annet lese et intervju med vår egen Kari-Anne.
Les rapporten her

Groruds Gatelag trener mandager, onsdager og torsdager fra 11.00.
Laget samles til en kaffekopp og en prat fra klokka 10.00, og spiser lunsj sammen etter trening.
Har du lyst til å være med, eller kjenner du noen?
Ta kontakt med Sindre Mikkelsen på telefon 410 87 634 eller [email protected]