Grorud IL tilbake i grønn sone

Grorud ILs A-lag for herrer spiller i PostNord-ligaen (2.div herrer) og må derfor søke og innvilges lisens fra NFF for å få lov til å konkurrere på nivået. Etter noen krevende år er det igjen toppscore for klubben.

Lisenskravet er en omfattende rapportering som tar for seg hele den økonomiske siden av organisasjonen som eier lisensen det konkurreres med, og er til for å sikre at det er sunn og god klubbdrift til grunn for satsingene rundt de øverste divisjonene i norsk fotball.

Ved utgangen av 2022, etter nedrykket fra OBOS-ligaen, ble Grorud IL satt til å utforme og følge en streng handlingsplan for økonomistyring. Administrasjonen utformet da en langsiktig og krevende handlingsplan for å sikre positiv utvikling, og fikk i dag en klar tilbakemelding på at klubben er på rett vei.

Daglig leder Mats Thyli kommenterer:
«Det er så mye penger som blir borte ved å falle utenfor norsk toppfotball, og tiden på å forberede og omstille seg er så kort. Jeg tror alle og enhver som opplever et slikt stup i inntekter som vi gjorde vil slite med å ha stødig grunn under beina en periode, uavhengig om det er i fotball eller næringsliv for øvrig. Men hele idrettslaget bretta opp ermene og tok et ordentlig krafttak, og det skal vi være glade for i dag. Dette har faktisk ført oss fremover og vært god indremedisin. Så er det viktig å understreke at vi hele tiden har overholdt våre forpliktelser og hatt kontroll på tingenes tilstand».

Siden Grorud IL organiseres under en paraply med ett hovedstyre for alle grener, vil det si at det er idrettslaget som helhet som vurderes når det søkes ut lisens for å konkurrere i PostNord-ligaen. Lisensen gir derfor en pekepinn på klubbdriften som helhet. Mats forklarer videre:

«Organisering av idrettslag og klubber er det mange som mener mye om. Noen klubber skiller jo ut toppsatsingen sin både for å kanalisere inntekter rett til eget bo, men også for å beskytte breddesatsingen mot de svingninger i inntekt som er mer eller mindre naturlov for de fleste i fotballen. Slik er det ikke her».

Grorud Idrettslag fungerer som en felles enhet, og breddesatsingen på barn- og unge har dratt klare fordeler av den suksessen A-laget herrer har hatt de det siste tiåret. Styreleder Richard Pedersen forteller:

«Det har vært en klar styrke for idrettslaget som helhet hvordan vi er organisert. A-laget vårt for herrer har vært historisk bra de siste 10 årene, og har knyttet til seg støttespillere, samarbeidspartnere og gjort spillersalg som har bidratt til at vi har noen svært viktige, stabile inntekter, som kommer barne- og ungdomssatsingen til gode. Spesielt viktig har det vært da vi sliter voldsomt med å få inn mer enn 60-70% av en allerede lav trenings- og aktivitetsavgift fra nivåene under A-lagene»

Siden nedrykket fra OBOS-ligaen har klubben gjennomgått en svært krevende reise for å omstille seg til de realiteter man må forholde seg til utenfor pengesekken til de beste nivåene i Norge. Den reisen har nå kulminert med at vi igjen for første gang på over 3 år får strak tommel opp fra forbundet, og det er ingen som er gladere for det enn daglig leder Mats:

«Idrettslaget har virkelig dratt i samme retning for at denne hestekuren vi har gjennomgått skal gi ønsket effekt. Jeg sier tusen takk til både frivilligheten i barne- og ungdomsavdelingen og de ansatte som over de siste årene har fått veldig mye mer å gjøre, men svært lite mer å rutte med. Mange foreldre har virkelig tatt tak og sørget for at hjulene har gått rundt på en god måte, og de ansatte har strukket seg langt. De som er med nå, er med fordi de virkelig brenner for dette, og fordi de er genuint glade i idrettslaget og medlemmene våre».

A-laget hadde en varierende sesong i 2023, og har også startet 2024 med 2 seire, 2 uavgjort og 2 tap, sist mot Kjelsås hjemme helgen som var.

«Det er urealistisk å tenke at vi skal være et stabilt topplag i PostNord per nå, mener jeg. Vi har en herlig gjeng med sultne spillere, gode forbilder hvor veldig mange er fra Oslo, men kun en håndfull av dem har prestert godt og stabilt på høyere nivå enn vi er på nå. Vi skal huske på at selv om vi sparer over hele fjøla, så er det A-lag for herrer vi har kuttet mest i lønnsbudsjettet til. Vi bygger stein på stein nå, og skal gi dette laget tid og rom til å utvikle seg i fellesskap. Så har det aldri vært vår strategi å hente store navn på feite lønninger. Vi betaler fortsatt ganske så elendig, dessverre. Men du kan bli skikkelig god i Grorud. Med flinke folk rundt spillerne og et anlegg som straks fyrer på alle sylindre igjen» avslutter Mats, med et lite glimt i øyet.

Styreleder Richard Pedersen avslutter:

«Det har vært en krevende prosess for oss. Alt er gjort om på, fra regnskapssystem, til betalingsrutiner, revisjon, regnskap og budsjett. Vi har folk på plass i administrasjonen som teller hver krone og følger med på hvert trekk vi gjør. Og det skal vi være veldig glade for. Det er godt å se at vi nå er på rett vei»

Her er hele rapporten fra Norges Fotballforbund