Preben

Preben Mankowitz takkes av etter 10 sesonger i Grorud.

2022 ble et tøft år sportslig for Groruds a-lag. På sensommeren begynte det å synke ordentlig inn at reisen i OBOS-ligaen kunne ta slutt for denne gang. Vi håpet i det lengste på nok et mirakel, men dessverre lyktes vi ikke med det. Ofte er det slik at fornyelse er nødvendig for å restarte etter en nedtur. Mange spiller har derfor dratt videre på nye eventyr, og disse ble I forbindelse med siste hjemmekamp i 2022 takket vi av. Det er allikevel en vi ønsker å vie en ekstra oppmerksomhet, og vi har derfor tatt åpenhjertig prat med klubblegenden Preben Mankowitz.

- Jeg trodde det skulle bli mye verre å spille min siste kamp der, men med alt som skjedde med ny trener inn og måten man ble behandlet på, så var det litt befriende. Men i etterkant så kjenner man på at det var tungt å si farvel til spillere og de rundt laget, sier Preben.

Preben Mankowitz kom til Grorud i forkant av 2013-sesongen, og har spilt 10 strake sesonger i gult og blått. Han har spilt for Grorud under fem ulike trenere og i tre divisjoner. De siste tre sesongene har Preben vært lagets kaptein.

Preben er tydelig på hva som har vært hans høydepunkt i løpet av Grorudtiden, overraskende for mange er det ikke opprykksdagen i 2019.

- Turen til Alta. Nest siste kamp før vi rykket opp. Vi måtte vinne.
Jeg har alltid ment at den turen viste hvor proffe vi var og det samholdet vi hadde. Sier han.

Bortekampen mot Alta var en kamp vi måtte vinne for fortsatt å være i førersetet mot opprykk.
Vi reise opp dagen før, og for første gang gjennomførte vi en trening i kamparenaen dagen før kamp for å være maksimalt forberedt.
I motsetning til alle andre lag som besøker Finnmarkshallen med planer om å forsvare seg til poeng, gikk vi rett i strupen på hjemmelaget og var tidlig to mål foran. Kampen endte til slutt 3-2 til oss, og vi tok med oss tre poeng tilbake til Oslo.

Da Preben kom til Grorud var vi nyopprykket på tredje nivå, og han har vært en meget viktig faktor for klubbens reise det siste tiåret.

- Da jeg kom til Grorud var det en dårlig kunstgressbane, og på Gullet var det gress. Garderoben var en nedslitt brakke. Det vi har oppnådd sportslig har virkelig satt Grorud Idrettslag på Norgeskartet. Men den viktigste tingen er materialforvalterne og lagledere, Espen, Miguel, Jan Erik, Frode og Knut. Måten de har stått på og skapt et miljø for oss spillerne. det har alltid vært mulig å få tatt en prat om litt andre ting også., sier han.

Grorud har etablert seg som en fotballkubb å regne med, de siste tre sesongene har vi vært en del av Norsk Toppfotball gjennom spill i OBOS-ligaen. Dette er mye takket være Preben, og det kan vi ikke takke han nok for.

Preben har vært en profil, både på og utenfor banen.
Han har bidratt med scoringer og målpoeng gjennom alle de ti sesongene, han har gjennom sin stadig større erfaring vært en god rollemodell for sine yngre medspillere.

Frisparkmålet hans borte mot Stjørdals Blink i 2020 forteller egentlig historien om Preben, passe frekt, litt «breialt», men med en god dose ferdighet, akkurat slik vi liker det i Groruddalen.

- Det beste minnet mitt er uten tvil opprykket til Obosligaen. Noe vi hadde jobbet så hardt og lenge for. Det å bli historiske med den gjengen som var der var helt utrolig gøy, sier Preben.

Han var en av hovedpersonene i Grorud Underdogs på TV2 og har bidratt som intervjuobjekt i riksmedia og som hovedoppslag i OBOS-ligamagasinet. Han har vært en fremtredende ambassadør for klubbens reise og verdier.

Hva fremtiden vil bringe er ikke Preben helt sikker på ennå.

- Det er mye jobb og trening på helsestudio.
Så får tiden vise hva som er det rette og hva som passer hverdagen, sier han.

Vi ser tilbake på ti flotte sesonger med oppturer og minneverdige øyeblikk, og ønsker Preben lykke til videre.