Sammen for miljøet

Handelens Miljøfond, Alnaelvas Venner og Grorud IL gjennomførte fredag en svært vellykket dugnad mot forsøpling i Bydel Grorud

Mer enn 200 barn, ungdom og voksne fra Grorud IL brukte fredagskvelden på å rydde søppel i Bydel Grorud.

Helge Braathen fra Alnaelvas Venner tok med seg Richard Pedersen, styreleder i Grorud IL, og Mats Thyli, daglig leder i Grorud IL, og hele U14-gruppa på en vandring langs Alnaelva der de plukket snus, sneip og søppel i naturen. Helge fortalte også om de potensielle skadene på naturen som mikroplast kan medføre.

Med damelaget som verter gikk 7 store grupper med spillere og foresatte i klubben i gang med å plukke søppel i bydelen, og fangsten var stor. Mer enn 150 kg søppel ble fjernet fra naturen.

Dette er bare starten på en felles innsats for miljøet fra Alnaelvas Venner og Grorud IL.
I løpet av 2024 skal Grorud IL sette opp steinbarrierer på nedre bane, slik vi allerede har gjort på øvre bane, for hindre at gummigranulat flyter ut i Alnaelva. Vi takker Alnaelvas venner for å ha gjort oss oppmerksom på det forbedringspotenialet vi har på dette området.
Grorud IL skal videre bidra under høstens lysvandring, og forplikter seg til å fortsette innsatsen for et bedre og renere miljø, både i Alnaelva og bydelen forøvrig.