Skal kåre Årets fotballfrivillig

2022 er frivillighetens år, og denne høsten skal de frivillige i fotballen både hylles, hedres og rekrutteres.

Hver høst gjennomfører Norsk Toppfotball og ligasponsor OBOS en kampanje som skal sette fokus på et viktig område innen fotballen.

– 2022 er Frivillighetens år, og siden OBOS er tungt inne som sponsor av både topp og bredde i norsk klubbfotball, er det helt naturlig at årets kampanje handler om de frivillige. Innsatsen fra de mange tusen frivillige i norsk fotball er helt uvurderlig, tenk bare på hvor mange frivillige som bidrar for å få gjennomført kamper i OBOS-ligaen, eller som stiller opp som trenere for våre barn og unge, sier Eddie Chr Thomas, sponsoransvarlig for idrett og aktivitet i OBOS.

Høstens kampanje heter Årets fotballfrivillig, og handler om to ting: den skal hylle, hedre og anerkjenne alle de som allerede gjør en stor innsats som frivillig, men samtidig også vise frem alle de fantastiske mulighetene som finnes som frivillig i en fotballklubb og ikke minst alle de fine opplevelsene man kan være med på.

– Mange kjenner sikkert en gruppe frivillige eller enkeltpersoner som gjør en stor innsats i sin lokale fotballklubb, enten i OBOS-ligaen eller på et annet nivå, vi hører i hvert fall stadig fantastiske historier om frivillige som stiller opp sent og tidlig for sin klubb. Nå skal disse hedres og alle kan nå nominere sin frivillig-kandidat. I løpet av høsten skal vi kåre 17 lokale vinnere og til slutt en nasjonal vinner som da blir Årets fotballfrivillig 2022, forklarer Thomas.

Også Frivillig Norge støtter opp om kampanjen

– Å være frivillig er å være med på å skape og påvirke sitt eget lokalsamfunn, og det frivillige engasjementet er avgjørende for Norge. I Frivillighetens år har vi et mål om at flere skal få lyst og mulighet til å engasjere seg som frivillige, deltakere eller medlemmer i en organisasjon. Jeg håper kåringen av Årets fotballfrivillig vil bidra til det, sier generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen.

Setter fokus på noe av de viktigste i fotballen

– Norsk Toppfotball er stolte av å ta del i kampanjen «Årets Fotballfrivillig». Takk til OBOS for initiativet som går foran og viser hvor avgjørende de frivillige er. Dette er også en feiring av alle som bærer et så stort hjerte for idretten. Vi håper kampanjen vil bidra til å rekruttere flere frivillige, slik at vi sammen kan gjøre fotballen bedre, sier administrerende direktør i Norsk Toppfotball, Leif Øverland.

Håper på stort engasjement

– Vi håper mange engasjerer seg og nominerer sine kandidater slik at vi kan hylle og hedre flest mulig. Vår kampanje handler jo om frivillige innen fotballen, men vi vet at det er en utfordring å få folk til å stille som frivillig også innen andre idretter og innen kulturen, så vi håper denne kampanjen kan inspirere og motivere andre til å «ta stafettpinnen videre», avslutter Eddie Chr. Thomas.

Kampanjen starter helgen 2.-4. september og vinneren kåres under siste serierunde i OBOS-ligaen 29. oktober. Parallelt pågår en kampanje som skal rekruttere flere frivillige til fotballklubbene. Les mer på fotballfrivillig.no

Legendene hyller initiativet

– Frivilligheten er grunnfjellet for alle fotballklubber i hele Norge. Det er frivilligheten vi lever av. Uten den er vi ingenting, forteller en energisk Per Ravn Omdal.

Per Ravn Omdal - en av de frivillige for Grorud IL

Kontaktpersoner for kampanjen