Sommerprat med U18

Vi tar en kort tur innom U18 for å avstemme vårsesongen, og vender et lite blikk mot høsten for nysatsingen vår

U18 har til hensikt å tilby en mer tilrettelagt og konkurransedyktig vei for unge spillere rett før seniorfotballen, og spesielt før steget skal tas opp på U21, og til og med kanskje A-laget. Talentene i klubben blir stadig flere, og de viser seg frem i ung alder. Da må det foreligge gode utviklingstrinn for dem, både på trenings- og kamparenaene.

Best mot de beste
Jimmy Monge-Nilsen leder laget, og har god erfaring fra alderstrinnet og i klubben. Den lærerutdannede groruddølen anses å være et trenertalent, og leder gruppen med stødig hånd. I sommer har han også hospitert som spillerutvikler på A-laget, og tatt med seg gode referanser derfra til egen gruppe.

- Sesongen for U18 har variert. Prestasjonsmessig har vi hatt våre beste kamper mot antatt best motstand, og topp 4 har vi matchet godt. Når vi er på vårt beste så holder vi høyt nivå, så blir det viktig fremover å jobbe med å stabilisere oss og etterstrebe kvalitet hele veien, sier Jimmy.

Egen utviklingsløype
U18 har sin primære kamparena i Interkrets B, men spiller så ofte som mulig referansekamper mot topp nasjonal motstand. Det blir derfor mange spillere som på ulike tidspunkter får muligheten til å vise seg frem her, da kamptroppene varierer fra uke til uke. Dette er også helt i henhold til slik klubben ønsker det, da hver spiller fra U16 og oppover skal tilgodeses en egen utviklingsløype der trenings- og kamparena tilpasset individuelle behov. Kompetansen som blant annet ble tilegnet gjennom akademiklassifiseringen er i høyeste grad fortsatt i klubben og anvendes i Grorud ILs spillerutviklingsmodell.

- Vi har løftet frem noen viktige parametere i treningshverdagen for å forbedre og teste grensene hver uke. Utfordre komfortsonen. Da er det viktig å evaluere kvaliteten på trening og kamp ærlig og ofte, og spillerne må benytte hverandre som sparringspartnere for å forsterke læringen. Mange av gutta på laget har spilt sammen lenge, og på samme sted, så de har en gyllen mulighet til å utfordre hverandre med tillit og støtte, sier Jimmy.

Som nevnt over er det mange talentfulle spillere på vei opp, og U18 er et naturlig sted for mange av dem å være innom. Jimmy trekker frem et par som har tatt store steg i år:

- Jeg har lyst til å fremheve Emil Ringstad Kalnæs litt her. Gutten har et svært respektabelt målsnitt så langt i år, til tross for at han gikk inn i sesongen med en skade. Han har en egen evne til å prege kamper, og viktigst av alt så legger han inn den nødvendige innsatsen i hverdagen, sier han.

Så er det gledelig at det er flere som fortjener en liten ekstra omtale.

- Zakarias Skovseth Senga har vært en viktig leder for oss, og har kraft og trykk i duellspillet sitt. Han har ledet vei gjennom kamp og trening med mot og kraft, og det setter vi stor pris på. Så nevner jeg også kort Mohammad El-Hammichi og Salmaan Elmi. Disse er svært viktig i midtbaneleddet, og knyter hele laget sammen med sitt gode blikk for spillet. Kunne nevnt veldig mange her, men viktigst av alt er laget, og til felles for alle de nevnte nå er det at de forstår det og setter fellesskapet fremst, sier Jimmy.

Gleder seg til å komme i gang igjen
Nå er det enda litt sommer før en spennende høst venter. Jimmy gleder seg til seriespillet, men kanskje aller mest de nasjonale treningskampene som laget spiller mange av.

- Vi gleder oss til å komme inn i rytmen igjen, og jobbe hardt for utvikling. Så blir det fint med referansekamper mot nasjonal motstand, der vi får nødvendige referanser for spillere i samme årskull fra gode klubber landet rundt, sier han.

Utviklingsleder Sindre Mikkelsen forteller engasjert:

- Vi har aldri lagt skjul på at det skal være lov å bli best, også i Grorud. Vi er stedet der drømmer oppfylles, og mange har en drøm om å lykkes på fotballbanen. At Grorud IL skal være en vei inn i toppfotballen, er selvsagt. Så er det nødt å være bærekraftig, og tilbudet må leve av egne ressurser. Derfor jobber eksempelvis Jimmy også på skolesamarbeidet vårt på dagtid. At disse alderstrinnene har en god og proff hverdag, vil aldri være viktigere enn at vi har et bredt og godt tilbud til alle. Det er jobben vår å sørge for at begge lar seg gjøre, noe som krever mye av oss. Men vi er godt på vei, og jeg er stolt av jobben de i og rundt klubben har gjort for å muliggjøre begge deler de siste årene. Å bidra til å skape forbilder er også en sentral del av det å påvirke Groruddalen og nærmiljøet vårt positivt. Det ser vi mange muligheter til gjennom årets kull på U18. Mange sier at aldri har det vært flere som står i kø fra egne rekker for å komme opp i seniorsatsingen vår, og det er vi stolt av, avslutter SIndre.