Tre nye år med Alrek

Andreas Alrek har signert trenerkontrakt ut 2026-sesongen, med opsjon på enda et år hvis partene enes om det.

Grorud Idrettslag og Andreas Alrek har blitt enige om en avtale hvor Andreas skal være klubbens a-lagstrener de neste tre sesongene.

Alrek ble utnevnt til midlertidig trener i sommer, og etter tre kamper som midlertidig sjef ble han ansatt som a-lagstrener fram til 1. juli 2024. Denne avtalen er altså forlenget til ut 2026-sesongen.
Etter at Alrek overtok ansvaret har vi sett en god utvikling i laget, som til slutt endte på 4. plass i PostNord-ligaen.

Styret i Grorud Idrettslag har hatt en grundig prosess i forbindelse med hvem som skal være klubbens a-lagstrener de neste årene.
- Vi vil tilbake til røttene våre, samtidig som vi vil ha langsiktighet, sier styreleder Richard Pedersen, som understreker at klubben skal tilbake til norsk toppfotball.
- Vi skal bygge stein for stein, som vi har gjort tidligere med stor suksess. Vi ønsker kontinuerlig sportslig utvikling, og styret er enstemmige i at Alrek er den beste til å ta oss videre.

Daglig leder, Mats Thyli, er helt på linje med sin styreleder om at utvikling og kontinuitet er nøkkelordene framover. Han er godt fornøyd med det som har skjedd siden Andreas overtok.
- Det som har imponert meg mest de siste månedene med Alrek, er evnen hans til å ta plassen naturlig og utstråle trygghet og autoritet. Det er en slik figur folk liker å samle seg rundt og dra lasset for, og når han samtidig har utviklet seg til en habil fagperson er det helt naturlig at styret går for han, sier Mats.

Selv med en 4.plass i årets PostNord-liga, ble det til slutt en lang vei opp til de to øverst plasserte lagene.
- PostNord-ligaen er en tøff liga å spille i, med mange gode lag som satser hardt, og det er ingen liten prestasjon om man kaprer en topplassering der. Nå ønsker vi å se en fortsatt positiv utvikling på laget fra i år, og med tålmodighet, masse dyktighet og en dose flyt har jeg god tro på at vi innen noen år kan ta steget opp igjen, avslutter Mats.

Alrek har vært i Grorud i 10 år, først som spiller, og deretter som trener for aldersbestemte lag. I 2021 var han ansvarlig for juniorlaget, før han i 2022 overtok U21. Fra i sommer har han hatt treneransvaret både for a-laget og U21.
- Det har vært veldig gøy og lærerikt så langt, jeg setter stor pris på tillitten klubben gir meg ved å signere meg for 3 år. Det er viktig for meg at vi klarer å tenke langsiktig, og det tror jeg også er viktig for klubbens utvikling. Jeg er der jeg ønsker å være, og jeg vil være her i mange år fremover, sier han.

Arbeidet med 2024-sesongen er godt i gang, og Alrek er tydelig på hva oppgavene er den nærmeste tida.
-Fremover er det mye planlanlegging, både med spillerlogistikk og hvordan vi ønsker å fremstå, både på og utenfor banen. Jeg gleder meg til å komme skikkelig i gang med preseason, jeg får god tid til å sette mitt preg på laget, men seriestarten kommer fort, sier han.

Avdelingsoppsettet for PostNord-ligaen i 2024 kommer fredag 8. desember.
1. serierunde spilles lørdag 6. april 2024.