U13 på fremmarsj

Denne gjengen er en særdeles positiv og fin gruppe i klubben vår, med masse engasjement og et herlig miljø. Vi svinger innom før Norway Cup for å sjekke status

Bjørndal-gutten Abubakar Khalid er hovedtrener for gruppa, og sammen med keeper- og assistenttrener Tore Mathias Pladsen, og ikke minst med en dedikert og god foreldregruppe, driver de årskullet fremover. Abubakar har vært med årskullet over flere år, og nyervervelsen Tore Mathias skal i høst også hospitere på U21 under vingene til keepertrener Oddbjørn Nørstrud, og har på kort tid blitt en viktig del av idrettslaget. Så er det flere foresatte som bidrar i og rundt kamparenaene til gruppa. Et eksempel til etterfølgelse og akkurat slik vi ønsker det i klubben!

Klare for Norway Cup
Som helhet differensieres det på treningsuka på både trenings- og kamparena, men det er også viktig at hele gruppa skal ha økter i fellesskap, og at det er en reell dynamikk mellom gruppene. Så skal gjengen til Norway Cup i år og dele opplevelsen derfra som et fellesskap. Vi håper og tror at det kommer prestasjoner på Ekebergsletta, og at gutta koser seg i splitter nytt utstyr som er anskaffet etter iherdig innsats fra et knippe foresatte.

Abubakar Khalid tar ordet og oppsummerer litt rundt sesonginnledning:

- Sesongen så langt bærer preg av at vi har blitt et år eldre siden i fjor og skal imøtekomme en litt mer avansert treningshverdag i ungdomsfotballen. Det betyr at det stilles litt tøffere krav til intensitet, fokus og forberedelser til trening. Det har gitt en fin utvikling hos mange i gruppa, også vet vi at det vil varierer veldig individuelt. Men vinteren var kanskje litt for god opp mot hverdagen uke inn og ut i sesong, da sesongen så langt har variert veldig på de ulike kamparenaene, sier han.

Ulike kamparenaer
Det er 3 ulike kamparenaer for denne gruppa. En i 1.divisjon, en i 2.divisjon og en i 4.divisjon. Så langt er det gjengen i 4.divisjon som har fremhevet seg mest på resultatlista.

Abubakar fortsetter:

- Prestasjonene har vært bedre enn resultatene tilsier i 1. og 2. divisjon, og det har selvfølgelig vært viktigst å spille utviklende fotball foran å vinne, slik det skal være i en utviklingsorientert klubb som Grorud. Men, 4.divisjonsarenaen har virkelig imponert på begge og tatt massevis av poeng med utviklende fotball.

Det er en overgang fra barnefotballen og over i ungdomsavdelingen i Grorud. Målet er at trivsel og mestring skal gå hånd i hånd, selv om det økes litt på forventningene til oppmøte og forberedelser for spillerne. Da trengs det gode forbilder som står frem.

- Har lyst til å trekke frem Gabriel Dawda. Han viser daglig et sterkt ønske om å utvikle seg gjennom å forberede seg godt til trening, setter seg høye læringsmål og et konstruktivt-kritisk blikk på egne og lagets prestasjoner. Det er viktige egenskaper vi ønsker at så mange som mulig skal tilegne seg, sier hovedtreneren.

Nå venter straks Norway Cup, og spillerne skal både spille på våte gressbaner på Ekeberg og overnatte på Grorud flerbrukshus i mellomtiden. Her har foreldregruppa bidratt veldig og lager en flott ramme rundt uka.

- Høsten blir spennende. Nå skal vi ha et kjempefokus på å skape gode felles opplevelser for hele gruppa fremover, så vil det jobbes mye med å finne rett kamparena og gode individuelle utviklingsplaner fremover. Viktig at vi tør å pushe grenser, stå i det som oppleves som kjipe situasjoner til vi løser dem, og bygger resiliente unge mennesker som takler både krav som fotballspiller og det å være en god lagkamerat, avslutter Abu.

Viktig å skape en god gruppefølelse
Utviklingsleder Sindre Mikkelsen forteller at det jobbes mye med å finne den gode balansen mellom trivsel og økte krav i klubben, og spesielt i overgangen mellom barne- og ungdomsfotballen:

-Differensiering og hospitering er en viktig del av dette årskullet, men også det å skape en gruppefølelse og sikre inkludering. Sistnevnte teller mest i en situasjon hvor vi kanskje må velge, og det er bare slik det er hos oss. En slik balansegang må vi hele tiden justere på, og vi er glade for at vi har en engasjert foreldregruppe som bidrar med både råd, tips og ikke minst på feltet og rundt lagene. Det absolutt viktigste her er å sikre at så mange som mulig spiller fotball i Grorud IL så lenge som mulig, også er vi ærlige på at de som er lengst fremme i gruppa skal få rett arena og hverdag. Det vanskeligste er kanskje å formidle til spillerne at det at det er vanskelig å si allerede nå hvem som når lengst. Alle må jobbe etter de målene de har satt seg, og være klar over at det svinger i årene som kommer med puberteten og ulike vekstfaser. Derfor er det helt avgjørende å lære gutta å være ydmyke og lærevillige, og ikke minst positiv og inkluderende for hele gruppa. Det er til slutt et lag som vinner kamper, og vi kan garantere at som kommer lengst nå, også er de som er mest opptatt av at gruppa skal utvikle seg sammen og på en inkluderende måte, avslutter utviklingslederen.

Vi ønsker alle sammen lykke til med høstsesongen!