U21 er i full trening – med de begrensninger som gjelder

Mens a-laget har ferie før de skal i gang med en ny sesongoppkjøring er klubbens U21-lag, som i 2020 skal spille i Norsk Tipping-ligaen, i full gang med sin oppkjøring.

Ny hverdag

Koronaepedemien og de begrensingene den setter for normal trening har fått trener Torgeir Helgen til å tenke annerledes.
- Vi bruker ekstra tid på å forberede øktene nå. Ikke bare må vi utvikle ny metodikk som passer til reglene, men vi må også tenke logistikk for å sørge for at alle reglene blir fulgt gjennom hele økta, sier han
Planlegging av øktene gjør Torgeir sammen med resten av trenerteamet til U21.
- Heldigvis har jeg vært privilegert som har hatt tre flinke trenere med meg i Dan, Vilde og Ole Tobias. De har vært viktige for å holde kvaliteten oppe, fortsetter han.

Spillergruppa

U21-gutta, som rykket opp til Norsk Tipping-ligaen i fjor høst, framstår som en sammensveiset gjeng som alle ønsker å ta nye teg som fotballspillere.
- Først og fremst har jeg blitt motivert av spillernes dedikasjon på trening. Det er nok ikke lett å beholde humør, motivasjon og energi når vi ikke kan spille fotball enda og vi ikke en gang har fått en dato for sesongstart, sier Torgeir.

Seriestart?

Som alle andre lag venter U21 på beskjed om når de får lov til å starte med kontakttrening og ikke minst når serien starter.
- Vi har planlagt for noen ulike scenarioer for resten av året, men det føles veldig uforutsigbart fortsatt, fortsetter Torgeir.
Den første beskjeden man venter på nå er en dato for når man kan få nye beskjeder, dette er allikevel ikke det viktigste.
- Jeg er veldig imponert av jobben helsemyndighetene har gjort for å håndtere pandemien, og vi har nok unngått mange dødsfall i Norge fordi vi har vært forsiktige, sier Torgeir.
Det blir viktig å holde motet oppe i en vanskelig tid og holde aktiviteten i gang som best man kan.
- Likevel er savnet etter mer aktivitet veldig sterkt.
Vi føler oss veldig klare for å trene med kontakt så lenge vi tar gode forhåndsregler med hygiene og smittevern, sier Torgeir.

Vi lar Torgeir komme med et visdomsord til slutt:
Selv om det finnes viktigere ting enn fotball, kan fotball være viktig for mange i den tiden vi er inne i nå!