Vi takker av to bærebjelker

En fantastisk reise er ved veis ende for denne gang

Saadiq Elmi har vært Grorudspiller hele livet. I 15 sesonger har han spilt i gult og blått, og til tross for at han bare er 23 år har han rukket å spille 88 kamper for klubbens a-lag og 48 kamper for U21.
Han var en av bærebjelkene på vårt 2000-lag, som var blant de beste i landet.

Miguel Paulos, som var Saadiqs trener i ungdomsårene har følgende å si om sin elev:
- Saadiq har spilt i Grorud fra han var 8 år gammel. Han har alltid hatt et flott venstrebein og vært lynrask. Det er mange backer og kantspillere i Norge som har blitt kjørt mot Saadiq.
Opp igjennom har Saadiq vært mer en tilrettelegger enn målscorer og det er gøy å se at han har tatt steg der også. At han kroner sin avslutning i Grorud som landslagsspiller for Somalia er så fortjent og fantastisk.

Groruds U21-lag tok i 2019 steget fra 4. divisjon til Norsk Tipping-ligaen, på dette laget var Saadiq kaptein.

Torgeir Helgen, som var trener for Saadiq i de siste ungdomsårene og på U21, kommenterer:
- Saadiq har kommet en utrolig lang vei fra vi begynte å jobbe sammen da han var 14 år. Han har vokst inn i en sterk personlighet med lederegenskaper og vinnermentalitet, i tillegg til at han har blitt en fleksibel fotballspiller som håndterer ulike roller og kampbilder. Han kan være stolt av hvor mye han har fått ut av potensialet sitt og det blir veldig spennende å se hvor mange nye steg han klarer å ta fremover.

Han debuterte for a-laget allerede i 2017, og har etter hvert blitt en av klubbens mest betrodde spillere. I vår siste sesong i OBOS-ligaen var Saadiq på banen i 24 kamper.
- Saadiq har vokst til å bli en viktig spiller på a-laget, og det har vært en reise det har vært utrolig spennende å følge. Å se han vokse som person og fotballspiller er noe av det morsomste med fotball. Han er et forbilde for de yngre, og betyr mye for mange her i Groruddalen. Det blir gøy å følge Saadiq videre, sier a-lagstrener Andreas Alrek.

I løpet av de siste årene har Saadiq etablert seg på a-landslaget til Somalia, og gjennom sitt spill der virkelig vært med å sette Grorud på kartet.

Nikolai Hristov kom til Grorud som 12-åring fra Furuset, og ble raskt en bærebjelke og toppscorer på klubbens 2000-lag.

Miguel Paulos var Nikolais trener de første årene i Grorud.
- Niko kom til oss fra Furuset da han var 12 år. I Furuset var treneren hans Andy Brown. Niko er en tøff spiller som aldri gir opp. De første årene spilte han både spiss og midtstopper, og i tillegg til å score masse mål var han også god til å stoppe motstanderen fra å score. Han har alltid vært en uredd og sulten spiller og er et godt eksempel på at å jobbe hardt lønner seg, sier Miguel.

Niko etablerte seg på U21-laget, og fikk sine første kamper der før han fylte 17 år.
Torgeir Helgen, som var Nikolais trener sier følgende:
- Jeg opplevde at Nikos utvikling virkelig skjøt fart mot slutten av tenårene fordi han var veldig disiplinert rundt de tingene vi trente på. Han løste sin rolle lojalt til det beste for laget og han fikk mye tillit på A-laget i ung alder fordi det er så vanvittig verdifullt med sånne spillertyper. Det er gøy å se hvordan han jobber med å utvikle nye deler av spillet sitt, hvordan han tar vare på kroppen sin og hele tiden blir mer moden utenfor banen.

Han debuterte på a-laget mot Kjelsås i juni 2019, og allerede sesongen etter fikk han 23 kamper i OBOS-ligaen. Niko endte på 112 kamper og 25 mål for Groruds a-lag.
- Det har vært utrolig gøy å følge Nikos utvikling som menneske, først og fremst. Han har gått fra å være en umoden og emosjonell kantspiller til å bli en langt mer moden og effektiv spiss. Nikolais sitt humør vil bli savnet i Grorud-garderoben. Jeg ønsker han lykke til videre med fotballkarrieren, og håper han lykkes, sier a-lagstrener Andreas Alrek.

Vi ønsker Saadiq og Niko lykke til videre!