Vårsesongen over for damene

10 av 22 seriekamper er spilt

Selv om serien startet med to tap så har damene snudd skuta og levert en god vårsesong. På ti kamper har de rasket med seg 19 poeng, poengene har kommet med seks seire og èn uavgjort.

Damelaget startet sesongen med tap 1-2 hjemme mot Brumunddal og tap 2-4 borte mot Skeid før laget virkelig kom på vinnersporet.
Laget vant de fire neste kampene, først 2-0 borte mot Elverum før seiersrekken fortsatte med 2-1 hjemme mot Ottestad, 5-2 borte mot Ås, og 3-1 hjemme mot Storhamar.

Man vet aldri hvor sterk motstand man møter når man møter rekruttlag, og seiersrekken ble brutt da vi møtte to rekruttlag. ØHIL stilte sterkt på hjemmebane og våre jenter klarte å få med seg 1 poeng etter 1-1, mens Kolbotn ble for sterke og vant 3-2 på Grorud.

I den nest siste kampen før ferien kom damene under med 0-2 på Jessheim mot Ull/Kisa, men snudde det til en imponerende 4-2 seier. Den siste kampen før ferien ble spilt på Grorud mot Fredrikstad og damene tok ferie med en suveren 5-1-seier.

Med 10 av 22 spilte kamper tar Grorud Kvinner ferie på 3.plass i  3. divisjon damer 2024.

Hovedtrener Zeid Saleh er fornøyd med vårsesongen, men ser også rom for utvikling til høsten.
- Vi har hele tiden tatt steg i vårt offensive spill gjennom våren, og selv med et par seige tap i starten så har jentene vist god moral og treningskultur som igjen har gitt bedre prestasjoner i kampene. Vi har gjennom hele våren hatt godt treningsoppmøte som gjør at vi har fått mye ut av hver eneste økt. Jentene har vært selvkritiske når intensitet og kvalitet har vært lav og det sammen med en bedre og bedre læringskultur gjør at prestasjonene har hatt en positiv kurve. Jeg og Tom Arne stiller høye krav og da er vi avhengig av en spillergruppe som også setter krav til hverandre, det har vi fått indoktrinert på en sunn måte.
Et utviklingsmål for høstsesongen vil bli å utvikle vårt offensive spill i større grad, særlig på siste tredjedel, samt større intensitet og kvalitet i vårt høye og lave press, sier Zeid.

Daglig leder Mats Thyli oppsummerer vårsesongen slik:
- Zeid og Tom Arne har jo nesten bygget opp en helt ny gruppe siden i fjor, men med viktige bærebjelker med fortsatt. Varierende prestasjoner så langt i år, også innad i kampene. Ikke så rart at det svinger litt i den prosessen de står i. Den gruppa og laget, og ikke minst hele konseptet kvinnefotball i Grorud, er fortsatt i støpeskjea. Vi skal være tålmodige, men merker jo at de har ambisjoner på egne vegne. Fortsatt er klubbens mål å etablere en gruppe som holder godt nivå i 3.div, og som trener med kvalitet og trives i lag og i klubben, så får vi se om og eventuelt når det er riktig å justere på den målsetningen. Det er i alle fall ingen tvil om at kvinnesatsingen i Grorud IL så langt har vært en berikelse for hele klubben, så vi setter stor pris på gjengen. Så skulle vi kanskje ønske oss at flere hadde lyst til å engasjere seg rundt laget i ulike roller. Det blir mye på trenerteamet og på spillerne selv, og klubben er inne med alt vi har allerede. Håper folk ser verdien av dette og ønsker å bidra. Det fortjener virkelig dette laget!, sier Mats.

Nå venter noen uker med aktiv ferie for spillerne før de starter høsten med en toppkamp mot serieleder Raufoss 11.august. Deretter tar de turen til Brumunddal 18. august før det endelig er klart for kamp på Grorud igjen søndag 25. august når Skeid kommer på besøk.