Aldri har en åttende plass vært mer gull verdt

Sist uke deltok gatelaget i årets nasjonale turnering i Bodø og målte kreftene mot landets andre gatelag, men som alltid, handler dette om alt annet enn bare fotball

For andre gang noen sinne deltok Grorud Idrettslags gatelag i Nasjonal turnering for gatelagene. Etter en tøff innledning sportslig i 2023 endte Grorud til slutt opp med en 23. plass etter å ha slått Molde sitt gatelag (for øvrig vår første seier noen gang) i plasseringskamp i C-sluttspillet.

Besteg Keiservarden med de andre gatelagene
Turen til Bodø startet med felles oppmøte onsdag på Grorud før totalt 14 menn og kvinner, herav 12 spillere (herav en erfaringskonsulent som er ansatt  i Bydel Grorud) reiste med buss til Gardemoen.

Klare for nasjonal turnering

Framme i Bodø ventet lunsj og middag på Quality Hotel Ramsalt sammen med de andre lagene som hadde ankommet Bodø. Etter middag stod en fantastisk topptur til Keiservarden stod på planen. For Grorud sine spillere og støtteapparat var det ingen overraskelse at en av våres egne, Sergejs, ble førstemann av samtlige spillere opp til toppen, men like rått var det uansett!

På toppen av Keiservarden

Ubeseirede gruppevinnere
Torsdag ventet gruppespillet. Det var en spent gjeng som trippet i gangen på Aspmyra stadion, likt som tidligere A-lags spiller Elias Hagen gjorde i sin tid som Bodø Glimt spiller, før innmarsj og åpning av turneringen.

I Grorud sin første kamp stod Bryne FK på andre siden av banen. En helt ukjent motstander for oss. Muligens var vi preget av alvorets time, eller ikke helt klare for kamp, for til pause ledet Bryne 3-0. I pausen ble vi enige om å senke skuldrene og kose oss, og det funket som bare det! Når dommeren blåste av kampen stod det 3-3 på tavla etter en opphenting kun Rafael Benitez og Liverpool i 2005 har opplevd makan til.

I turneringens andre kamp ventet Godset fra Drammen. En kjent, men fin og tøff motstander. Igjen så havner vi under tidlig, men henter nok en gang opp etter å ha ligget under. Til pause står det 2-1 til Grorud. I denne kampen viser vi hvor gode vi kan være. I pausen snakker vi om at vi skal forsøke å holde ledelsen helt inn. Det blir en helt fantastisk spennende andre omgang med sjanger begge veier hvor vi etter surr defensivt slipper vi inn et mål rett før full tid og kampen ender 2-2. Vi står med to poeng etter to kamper før vi tar i mot Rosenborg inne på selve Aspmyra stadion.

Det var ikke mange minutter som skilte regjerende seriemestere i Norsk fotball, Bodø Glimt, gjennomførte siste trening før Eliteseriekamp og vår avgjørende kamp i gruppe 2 i nasjonal turnering, men en skulle nesten tro at Albert Grønbæk og co selv stod igjen på matta og spilte for Grorud, for så gode var vi! Vi vinner kampen 2-0 og vinner med det hele gruppa, ubeseiret. Grorud skal til et historisk A-sluttspill. WOW!

Gruppevinnere etter 2-0 seier mot Rosenborg på Aspmyra

En gull verdt åttende plass
I sluttspillet får vi virkelig kjenne på at vi er med i det gjeveste selskapet. Det blir tøft både mot FK Haugesund, Notodden og Raufoss. Men Groruddøler gir aldri opp! Selv om resultatene gikk imot jobbet gjengen fortsatt på og gjorde sitt beste! Vi er utrolig stolte av å ta en åttende plass, som for oss er gull verdt.

Etter siste kamp mot Raufoss hvor vi vant 8. plass

Rekordperiode
Det er kanskje ikke så alt for overaskende for de rundt og på laget at vi har tatt så store steg som fotballag som vi har gjort. Treningsdeltagelsen har vært høyere, treningene ha vært oftere og progresjonen har vært stor. Vi har nemlig aldri hatt flere rusfrie timer i en periode! I perioden mai til juni sjekket gatelaget inn med utrolige 1421 rusfrie timer (gjennom hele 2023 ble det totalt 3309 rusfrie timer), som betyr at vi har opparbeidet 2831 rusfrie timer så langt i 2024. Det er helt fantastisk!

Kari-Anne og de andre kapteinene under premieutdelingen

Rørt lagleder
-Jeg er utrolig stolt av laget. Ikke bare er de gode representanter for Grorud, de er gode representanter for hele Groruddalen! Fra vi ankom nord har gjengen opptrådd eksemplarisk. Jeg er virkelig heldig som får muligheten til å tilbringe noen så flotte dager med denne gjengen! Jeg blir ordentlig rørt av å se måten de står opp for hverandre, håndterer utfordringer på og utenfor banen på samt hvordan de fortsetter å utvikle seg som mennesker på! Det er dette gatelaget handler om!

Vi gleder oss til fortsettelsen og ser allerede frem til neste års nasjonale turnering i Stavanger!